Frisk Hund

Alla inlägg den 9 februari 2011

Av friskhund - 9 februari 2011 15:01

Idag kan man säga att den första vårdagen har kommit till Skåne! Självklart fick man utnyttja dagen genom att åka ut till skogen där man för första gången på många månader äntligen kunde se marken!

Anledning till att jag skriver detta är inte för att ni ska få läsa om vad jag har gjort utan att få ett bra exempel på vad man kan tänka på!


Jag började med att ta med mig mina hundar och köra till brukshundsklubben. Började med att träna Bråka (11 veckor) lite lättare och endast en kort stund. Sen var det Bellos tur (20 månader). Efterson Bello har artros är jag väldigt noga med att värma upp henne så lederna och muskulaturen inte är kall. Började med att gå med henne i skritt i ca 10 min efter det ökade jag tempot i ca 5 min. Tränade lite fritt följ och eftersom vi försöker få en karriär i rallylydnad så försökte vi träna lite av det! Efter träningen skulle vi åka direkt till skogen och därför gick jag bara av henne i ca 5 min i skritt.


In i bilen igen och iväg till skogen! Eftersom Bello fortfarande var varm så    släppte jag henne lös med en gång, medans Bamse (3,5 år rottis) och Bråka fick gå kopplade i 10-15 min först. Efter det var det full fart på de stora hundarna! Skogen är en utmärkt plats och hundens eget gym. Du har slalom, hopp, upp o nerförsbackar osv. Perfekt för att träna hela kroppen.


Viktigt att tänka på är bara att de två stora hundarnas lek kan bli lite för våldsam för lilla Bråka. Nu är hon duktig och har lärt sig att inte komma ivägen när de leker men annars kan det bli riktigt allvarliga skador. Men även för de små kan skogen vara en perfekt plats att träna upp kroppen. Valpar måste träna nervsystemet och motoriken redan i tidig ålder för att växa upp och bli starka och friska. Självklart måste man vara försiktig så inte valpen överanstränger sig men att springa lös i skogen under kontrollerade förhållande är bara bra för dom!


Efter vi hade gått runt i ca 30 min så samla jag ihop alla hundarna för att vi tillsammans gick lugnt och avslappnat tillbaka till bilen. Så sista biten var blandad skritt och trav i ca 10 min.

Efter det var det hem och stretcha de stora hundarna och nu ligger alla utslagna i soffan!


Så för att sammanfatta:

Innan träning: 10-15 min skritt/trav

Efter träning: 10-15 min skritt/trav + stretching



//Emma Edvardsson

med de tre trötta hundarna Bello, Bråka och Bamse

  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards